راهحل هگل برای دوگانگی ذهن و عینِ دکارتی
نویسنده
چکیده مقاله:
هدف از جستار کنونی، بررسی راهحل هگل در برخورد با ثنویتِ ذهن و عین دکارتی است. معنای چنین دوگانگیای این است که ما در امر شناخت با دو قلمرو جداگانه و کاملاً مباین با یکدیگر روبهرو هستیم: قلمرو اندیشهها، باورها، مفاهیم و ذهنیات و قلمرو بیرونی که حاوی اعیان و اشیاء بیرونی است که قلمرو نخست به آنها ارجاع میدهند و معطوف میگردند. به اعتقاد هگل، ثنویت دکارتی ناشی از یک اشتباه مقولهای است و اساساً نقطهی آغاز سوبژکتیویسم از همان بنیاد غلط است. هگل معتقد است که یک فلسفهی «اصیل» میتواند بر این دوگانگی غلبه کند؛ او با طرح اندیشه «مطلق» (Absolute) و ایده اینهمانی در عین تفاوت تلاش کرد از این دوراهی(dichotomy) فلسفی، برونشویی بیابد. او همچنین باور دارد که فلسفه نقش مهمی در نظریهپردازی «راجع به جهان واقعی» دارد. هگل با تبیین نحوهی شکلگیری آگاهی، به ما نشان میدهد که این تضاد در درون «ساختار آگاهی» است و با اتخاذ رویکرد درست در تبیین مسأله ذهن/عین از منظر پدیدارشناسانه میتوان ادیسهی روح را در دل واقعیت نشان داد.
منابع مشابه
راه حل هگل برای دوگانگی ذهن و عینِ دکارتی
هدف از جستار کنونی، بررسی راهحل هگل در برخورد با ثنویتِ ذهن و عین دکارتی است. معنای چنین دوگانگی ای این است که ما در امر شناخت با دو قلمرو جداگانه و کاملاً مباین با یکدیگر روبه رو هستیم: قلمرو اندیشه ها، باورها، مفاهیم و ذهنیات و قلمرو بیرونی که حاوی اعیان و اشیاء بیرونی است که قلمرو نخست به آن ها ارجاع می دهند و معطوف می گردند. به اعتقاد هگل، ثنویت دکارتی ناشی از یک اشتباه مقولهای است و اساساً ...
متن کاملاتحاد عین و ذهن از دیدگاه صدرالمتألهین و هگل
هگل بعد از کانت مسألهی شناخت را مهمترین اولویت خود قرار داد و در بحث شناخت از روش دیالکتیک بهره جست؛ او مدتها قبل از اینکه وحدت عین و ذهن در هگل مطرح شود، در اولین کتاب خود پدیدارشناسی روح، به تحلیل درجات و مراتب شناخت پرداخت. در مشرق زمین صدرالمتألهین با بیان اصل و معقول و تعمیم دادن آن ...
متن کاملمطابقت ذهن و عین در اندیشة ملاصدرا
از نظرملاصدرا، مسئلة مطابقت و عدم مطابقت، در علم حصولی مطرح است؛ زیرا علم حصولی صورتی از شیء در ذهن است، و صورت ذهنی باید با واقع مطابقت داشته باشد.وی بر این باور است کهماهیت واسطة بین عین و ذهن است که در هر دو مرتبة وجودی عیناً تکرار شده است. البته اشکالاتی بر نظریة ماهوی ملاصدرا وارد آمده که در نهایت حاکی از آن است که این نظریه نتوانسته به نحو متقن مطابقت ذهن و عین را اثبات کند. از طرف دیگر با...
متن کاملرابطة شناخت و بینش با عین و ذهن در مثنوی
در این مقاله به رابطة مقولههای شناخت و بینش با عین و ذهن در مثنوی پرداخته شده است. انگیزة انتخاب این موضوع تشکیک مولانا در تطابق عین و ذهن است و این خود یکی از اشتراکات او با فیلسوفان است؛ به همین دلیل، در بخشی از مقاله دیدگاه برخی از فیلسوفان دربارۀ توانایی انسان در شناخت حقیقت به اختصار بررسی شده است. از دید مولانا امکان شناخت حقیقت به وسیلۀ چشم حس، غیر ممکن است. او عوامل گوناگونی را بر بینش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 9 شماره 16
صفحات 61- 78
تاریخ انتشار 2015-06-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023